onsdag, augusti 27, 2008

Storbergets gruvor - Stollgången.

Nu kom jag precis hem från Storbergets gruvor som kallas Stollgången. Där har jag sommarjobbat flera veckor för 2 år sedan är det nu. Jag älskade verkligen de sommarjobbet. Att gå långt inne i gruvan och guida människor om hur allt har gått till med tillmakningsmetoden som dom använde sig av när dom skulle bryta sig in i gruvan för att hitta malm och visa alla fina chackt som man ser upp i och hur det droppar vatten från bergsväggarna och berätta om gruvfrun som vandrar där nere och hur hon hjälpte gruvarbetarna från olyckor genom att knacka i bergsväggarna för att varna för ras. Tyvärr så omkom 21 man där nere och man står över dom när man kommer in i första chacktet, dom ligger begravda under stora stenblock som rasade ner över dom.
Jag skulle kunna jobba heltid där, men dom har bara öppet under sommaren för guidning. Det är roligt att det lockar så mycket folk att åka dit och besöka gruvan. Både tyskar, norskar, danskar och svenskar runt om i Sverige som åker dit för att besöka. Det är lite häftigt.
Jag åkte dit för Elin ringde mig och frågade om jag kunde visa vart det låg för hon skulle hämta sin farmor där senare idag. När vi väl kom dit så var hennes farmor redan klar så hon åkte med oss direkt. Det vart en snabb vända dit men det var roligt ändå att få träffa Elin. Hon har förlängt håret och färgat det mörkbrunt så hon var jättefin. Saknar henne verkligen, tur att vi håller kontakten nu efter studenten. Hon och jag som var fiender 1a året i gymnasiet och hela högstadiet. Men nu är vi bra kompisar och det är roligt för hon är en underbar tjej.
Var lite roligt för när vi kom dit så såg vi att det stog en buss men vi viste inte att det satt folk i den. Så vi gick ut och tjoade och stojade så kollade vi bakåt. Bussen var full med bara KILLAR från Gävle. Dom hade iaf roligt eftersom min jättekorta tubtoppklänning hade åkt upp lite vid rumpan. Tur att dom åkte direkt när vi kom nästan då. Småpojkar, första året på gymnasiet gick dom i.
Nu ska jag vänta tills mamma kommer hem med det hon handlat sen ska jag göra mat. Kanske till och med börjar med det nu så jag bara behöver sätta i det sista när hon kommer hem.

Inga kommentarer: