fredag, augusti 29, 2008

Borgvattnets Prästgård!

Det jag har skrivit om här i bloggen hela veckan om vad som kommer hända i helgen är snart kommen. Så nu tänker jag berätta vad det är för något jag ska iväg på.
Borgvattnets Prästgård ligger i Jämtland, ungefär 45 mil från Hofors har vi att åka dit. På söndag 06:00 kommer Ann-Marie med fulltankad bil och Jenny, GusstN och jag står redo ute på vägen för att slänga in all packning och börja vår resa uppåt i landet till spökhuset där vi ska övernatta till måndagen.
Det var för ca 1 år sedan och knappt 3 månader som jag, GusstN, Jenny, min bror Andrej och min dårvarande pojkvän Viktor åkte upp till huset och skulle sova en natt. Vi sa inget till mina föräldrar eftersom dom skulle vägra att släppa iväg mig och Andrej, men dom fick reda på det genom GusstN´s mamma eftersom Comviq (som jag har) inte funkar där uppe. Så jag kan säga att till i år har jag med mig min andra telefon som jag har Halebop på. När vi va där uppe i huset förra året så var vi så rädda en vi skrämmde ju upp varandra ännu mer än va vi borde ha gjort. Vi vågade aldrig sova inne i huset (bilden) utan vi sov i en liten byggnad som stod brevid på samma tomt. Men på Söndag ska vi sova där inne. 4 tjejer som är intresserade av spöken, övernatta där. Det kommer bli roligt kan jag lova.
Ni ska få veta mer om själva prästgården i morgon och få se bilder från när vi var där. Men nu ska ni få läsa lite av vad som hände när jag var där sist som jag skrev när jag kom hem därifrån.
Mycket text att läsa, hoppas ni har en stund till övers.
Igår den 6/5-07 klockan 06:00 kom min bror Andrej till GusstN´s(malin) hus. Han satt i bilen och väntade.Vi gick ut och packa i allt i bilen som vi skulle ha med oss för färden upp till Jämtland. Vi viste att det skulle bli många timmars bilfärd.Men det skulle vara värt det.
Vi stannade och tankade en gång på vägen upp till Borgvattnet och vi stannade på en bensträcka.När vi började komma upp utanför Sundsvall så åkte vi högt uppe i bergerna, det var mäktigt. Hur vackert som helst. Stora landskap och nedanför oss på ena sidan var det en stup på flera hundra meter och längst ner gick den en lång flod. Hur fint som helst.Vägen var kronglig i början, vi råkade komma in på en krongligare väg upp till Borgvattnet. Det var grusväg, stora stenbummlingar som slog under bilen, bensinen började ta slut. Det var uppförstbackar, kurvor och ett rent helvete och ta sig upp dit.Men efter att vi frågade en tant som var ute och krattade tomten så var vi på rätt väg, Men tydligen så fanns det två vägar upp dit.
När vi såg skylten som det stog Borgvattnet på mitt uppe i intet i skogen så vart vi överlyckliga. Vi skulle igentligen ringa Tanten som har hant om huset och affären nere i byn där 1 timme innan vi var där.Men tyvärr, fanns ingen mottagning alls där uppe.Ingen av mobilerna fungerade. Mamma och pappa viste inte alls vart vi var, dom var oroliga som fan.(hade igentligen inte tänkt berätta nått för dom, men mamma hade ringt till gusstns mamma på kvällen och hon hade berättat att vi hade åkt iväg 45 mil upp till Jämtland)Iaf, vi kunde inte få tag på tanten. Så vi stannde vid affären som var stängd, Hon verkar ha den öppen lite som hon vill.
Så vi såg skylten upp till spökhuset, så vi åkte upp dit.Där i full gång höll tanten och hennes son på att plocka med huset.Han tog i hand med oss alla och så gick vi in i huset.Vi fick sätta oss i matrummet, där gungstolen finns.Han berättade historerna om alla rum och när vi satt där vid bordet kännde jag hur jag började gunga framåt och bakåt med huvudet och kroppen, kände att antingen spyr jag eller så svimmar jag.Andrej kände ett tryck i hjärtat och Jenny vart helt tung i huvudet.GusstN fick skitont i ryggen, Viktor kände ingenting. Han är inte öppen för sånt där. När han hade guidat runt oss överallt betalade vi och han åkte hem. Vi skulle träffa Tanten 16:30 nere i hennes butik för att köpa korv m bröd. Så vi hade 4h o 30 minuter på oss och bekanta oss med huset.
Vi gick runt överallt, tog in packningen och gusstn filmade massa.Det låg en kyrkogård på andra sidan av vägen, den såg inte svensk ut. Det var så plant och massa små vita kors.Iaf, när vi gick på övervåningen slätade vi ut alla lakan och allt på sängarna ifall vi skulle se om det var sittavtryck eller något.Sen gick vi över till kyrkogården, när vi kom tillbaka efter en promenad runt om där så gick vi upp och kollade.En dörr var öppen inne i "Gråterskornas rum", där spökar det mest av allt i hela huset, förutom Expeditionen som ligger på undervåningen.Dörren var in till en liten skrubb typ, Vi stängde den och det gick verkligen inte LÄTT att öppna, man fick ta i som F*N för att få upp den. Då började vi bli lite krassliga i hjärnar. Sittavtryck var det lite här och där i sängarna.
I all rummet som låg direkt när man kommer upp på övervåningen, där fanns det soffor och bord, sen en hylla med massa dagböcker ändå ifrån 1800 talet som folk har skrivit i vad dom upplevt.Vi satt oss där och läste massa högt och lågt. Vi hörde hur det knakade i elementerna. Vi satt på tv-n som efter ett tag slutade funka. Vi som kollade på Fotboll ett tag. sen dog alla tv-kanaler.Efter ett tag slocknade tv-n av helt.
Då gick vi ner och tog "spökpinnarna" som killen som guidade oss hade lämnat åt oss. Det var börja järdstångar som man skulle hålla i, en i varje hand. Sen skulle man gå runt i huset. och dom pekar rakt ut i vanligt vis, Men om dom går ihop så det blir ett krys har man nått andligt framför sig. I början hände inte så mycket men efter man gått runt ett tag så började dom gå ihop, det är olika till person till person, vissa händer det inget för. Efter ett bra tag snurrade pinnarna i händerna på en, då blev man småskraj. Klockan började närma sig halv 5 och vi skulle ta bilen ner till affären. GusstN var kvar själv uppe i huset. Förstår inte hur hon vågade, hon hade hört saker ifrån övervåningen.
Iaf, vi åkte ner och handlade och hon gav oss några tips hur man skulle stå i olika rum när man skulle knäppa kort.Vi testade och det vart saker på kamerna direkt, iaf på min digialkamera. :/ Läskigt. Det var i speglar och sånt.Vi åt korv med bröd och sen gjorde vi upp ANDEN I GLASET spelet på gammal tapet. Det fanns massa anden i glaset spel men vi ville göra ett eget. Vi gjorde det och bar upp allt till det på övervåningen, vi skulle sitta där på kvällen.
Det fanns ett lite hus till på tomten med ett kök, en rum med 3 st 90sängar och en toalett å dusch, Jenny och jag tog nyckeln vi fått ut dit och skulle gå på toa, Så slocknar alla lampor inne i det huset.Vi skynde de oss för att sedan gå tillbaka till Andrej,G usstN å viktor som var i prästgården.
Klocka tickade och jag, Jenny och Gusstn (malIN) gick upp och satt oss för att läsa mer ifrån dagböckerna. Vi började skriva i dagboken vi fick av killen som guidade oss där. Andrej och Viktor va ute och fjantade på gården och gjorde upp eld för dom skulle grilla korv ute.Vi gick ut och satt oss med dom i en timme .
NU var klockan 19,00 ungifär.vi gick upp och satt oss i allrummet, där sofforna och tv fanns.Vi tände ljuserna på bordet, bäddade in oss i täcken och filtar.Det började skymma ute och vi hörde hur det knäppte i väggarna.
Glömde säga att Andrej kunde inte starta bilen heller, och vi låste bilen när vi gick in, och dörren var helt öppen när vi kom ut, dörren där den som kör sitter. fast bilen var fortf. låst.Vi satt där uppe länge och till slut vart det mörkt ute, vi var alla rädda och alla dörrar var öppna in till alla rum på övervåningen..Vi har bara ljuserna på på bordet. Kolsvart, vi bestämmer oss för att gå ner till köket, där är det tänt. När vi ska gå till trappan hör vi BOM nere i trappen. Alla springer tillbaka och sätter sig i knä på varandra i soffan och jag börjar grina, Jenny va helt tårfärdig. Usch, till å med viktor och gusstn va skiträdda. Till slut tog vi oss ner till köket.
Jag och jenny sitter i köket. klockan är runt 22,00.Andrej, GusstN och viktor går upp på övervåningen för att kolla runt lite.Då hör man iiHJJ, ytterdörren öppnas. jag och jenny är själv nere i köket. Andrej, GusstN och Viktor trodde att vi gick ut.Men det vågade vi verkligen inte göra, För det spökar lika mycket ute som inne. Sen stängs dörren igen och när vi kollar sen så är den låst igen. :/ VI läster mkt om det i böckerna, att dörren har åkt upp av sig själv. Andrej, GusstN och Viktor kommer ner till köket. Andrej skulle skrämmas och släcka lampan i köket. När han gör det och vi hoppar till av hjärtstillestånd så när han tänder igen går det inte. :/Lampan tänds inte på ett bra tag. Vi sitter skiträdda i köket och bestämmer oss för att : Här inne kan vi inte vara, vi packade ihop lite och satt allt i köket i ett hörd. Tar med oss täckerna och går ut ur huset, låser dörren och går till lillstugan där på tomten, det fanns 3 sängar där.
klockan är runt 23:00 nu och vi har bökat ihop oss i sängarna så gott det går. Vi glömde låsa dörren in till huset vi är i, så hör man hur det gnisslar, Dörren åker upp. Inga lampor funkar i huset.Så vi tänder ljus och stänger in oss i rummet. Vi lägger oss lite och försöker vila. Då här man kvinnor(tjejer) som går ute i gruset utanför och småbabblar, man hör inte vad dom säger, men man hör att det är folk där.Vi försöker sova, men klockan 05,00 är man vaken igen.Vi är besvikna att vi inte kunde sova inne i huset.Men vi fick knappt 2 timmar sömn i huset där ute på tomten.Jag, Jenny och GusstN går ini prästgården vid 05:30 nu i morse ( 7/5-07). Vi sätter oss på trappan utanför och rätt som det är hör man "bom bom bom bom bom" inne i trappan, då är det nån som springer ner, sen hör man hur en pojke gnyl där inne. Vi går in och ser gungstolen gungar. JAg filmar in den.Andrej och Viktor ligger ute och sover. Vi sätter oss i expeditionen i sängarna och snackar, vi går runt med spökpinnarna , vi knäpper kort och packar ihop. Väcker pojkarna 08:00. Vi skulle åka ner till affären för att få övernattningsbevis 09:00. Så vi packar ihop och sen sätter vi oss alla uppe i allrummet och läser lite ur dagböckerna.Vi tar bilen ner till affären, får våra bevis att vi sovit där, sen åker vi hemåt, vi stannar i Sundsvall vid 10,30 och äter på MAX.Lite sömn bak i bilen för MIg, GusstN och jenny.Vi fick ett tips på en annan väg som vi åkte hem på av tanten.SÅ vi slapp grusvägen, orkar inte förstöra pappas bil så mkt mer.. :/
Iaf, det finns hur mycket som helst jag kan berätta.Men har lite skrivkramp nu, trött och allt.Ska åka iväg till GusstN nu, vi ska ut och åka moppe ett tag.Sen blir det hem och duscha och sova, skola imorgon.
Imorgon ska jag skriva ut guidningen om alla rum, vad som hände där förr i tiden. Så läs då!Kan också säga att vist, kanske inte tror på spöken så mycket.Men något övernaturligt finns det på prästgården.Även om vi inte var med om så mycket så vet jag det.Det gör vi alla som var med. + att det blir att åka dit igen i höst.Får se då, om dom vågar visa sig.Kan också säga att OM vi hade sovit inne i huset hade vi varit med om mycket mer, men psyket pallade inte så mycket mer än vad vi var med om då. hoppas på att psyket är bättre nästa gång.
Saknar borgvattnet nu, besviken att vi inte sov i huset.Men det kommer vi göra nästa gång.

1 kommentar:

Lars-Göran sa...

Så intressant läsning! Nu vill jag dit där ännu mer.