fredag, april 30, 2010

FRÅGOR TILL ER

Undrar några saker , så om någon vet så vore jag tacksam för svar. Det är angående min katt Alice som är helt knäpp här hemma.

1. Hur länge löper en katt?
Alice började igårkväll och prata jättemycket, hon är 6 månader gammal snart och hela dagen idag rullar hon runt på golvet, är ännu mer gosig än vanligt och hon lägger sig ner och trycker upp rumpan i luften. Det kommer även kissdroppar från henne som luktar starkt.

2. Hur gammal borde katthonorna vara innan dom kan para sig?
Jag har läst att dom blir könsmogna vid 6 månaders ålder och då kan dom para sig.
Men min katt är ju så liten fortfarande, vill vänta tills hon blir åtminstonde 1 år.

3. Vad bör man göra nu då? Kanske ska ringa veterinären och höra (om ni inte svarar) hur länge som håller på såhär, om hon kommer sluta om typ 1 vecka eller något för p-.piller är för tidigt för henne att äta nu. Eller ska vi fixa en hankatt så hon får leka av sig och vi får små dunbollar här hemma?

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!

2 kommentarer:

Jenni sa...

Jag personligen skulle inte låta henne para sig eftersom hon inte ens vuxit färdigt ännu. Jag tror det är bäst du ringer veterinären och frågar, där får du ju bäst svar. :)

L sa...

gggffghh will ni ha kattungar då?
kastrera henne vetja! det heter kastrera för katthonor också nu för man plockar bort hela alltet.

om ni vill ha kattungar så är det ju ingen bra idé att kastrera henne, men många tror att katten måste få en kull innan hon kastreras för att må bra, så är det inte.

hon mår sämre och sämre för varje gång hon löper för det är en otrolig stress för henne.

hon löper i 5-8 dagar året runt med för vissa katter 2-3 veckors mellanrum.

om hon löper så är hon inte för liten för p-piller, men det är bättre att kastrera.
men jag förstår att det inte bara är att hosta upp pengar till det, jag har själv tre katter och kunde inte direkt "just do it" när jag ville men nu har jag tre avsnippade puckon :)

hon kan para sig så fort hon börjat löpa.

jag är djurnörd, har tre katter, fråga gärna om du undrar ngt. jag kan inte allt eller vet bäst jämt men ja vafan.
man är inte djurens rätt-nörd och nätar in balkongen för inget..