torsdag, september 10, 2009

TURKIET 29/8-6/9 2009!

Tänkte berätta om vad vi gjorde varje dag i Turkiet, bättre sent än aldrig eller hur? Laddar upp bilder i ett annat inlägg sen.
Fredagen den 28/8
vart jag skjutsad på kvällen till Årsunda hem till Wicky. Vid 00:00 tiden åkte vi mot Arlanda, Wickys pappa skjutsade oss dit. Mellan 02:00-04:30 satt vi på Arlanda och hade det tråkigt, ingenting var öppet men det fanns några dator som kostade kosan för att sitta en timme.
Lördagen den 29/8 vid 04:30 fick vi checka in väskorna och få våra biljetter, sen kom vi in på taxfree efter vi hade gått igenom den där röntgengrejen. 06:00 gick vi ombord på flygplanet och 06:25 lyfte det. Efter 4 timmars flygresa landade vi på flygplatsen i Antalya. Där fick vi vänta en bra stund innan väskorna kom. Sen väntade en 2 timmars bussresa till Alanya. Vid den här tiden vid 12:00 i deras tid (I Turkiet ligger dom PLUS 1 timme jämfört med Sverige) hade vi vart vaken i nästan 40 timmar, iallafall jag som inte kunde sova något natten mellan Torsdag-Fredag och Fredag-Lördag. Efter ett bussstopp i Side och 2 timmars buss till Alanya så checkade vi in på hotellet, fick vårt fina hotellrum som var jääättestort. Det var 2 sovrum, ett med dubbelsäng och ett med två enkla 90 sängar, stort kök med vardagsrum med soffor, bord, köksbord, kylskåp, tv m.m ett stort helt nyrustat badrum med världens finaste kakel, stor kabindusch och sen en stor hall. Och TVÅ stora balkonger som var flera meter långa.
På lördagen tog vi det lugnt på eftermiddagen, sen åt vi middag nere i restaurangen på hotellet, vi hade ju All inclusiv men dricka hur mycket man vill gjorde man inte på alkohol där för sa man att man ville ha en drink fick man ett fullt glas med bara ren sprit. På kvällen tog vi taxi till Wickys brors hotell, han var där med sin tjej, barn, hans tjejs mamma, pappa, bror och syster och hennes kille och deras barn. Vi gick med dom till ett ställe som heter Norden, ett favoritställe i Turkiet. Vi satt där hela kvällen, alla drack fina drinkar och dom som jobbade där gjorde uppträdande, jag Wicky och Sofia gick och kollade i lite affärer och när vi kom tillbaka till Norden beställde vi alla in en 1,5 meter hög vattenpipa med äppelsmak.
Efter att ha vart vaken i flera dygn så gick vi hem och var på hotellrummet 04:30. Kan säga att vi somnade gott.
Söndagen den 30/8
var vi vaken 07:00 för att gå ner och äta frukost, vi sov i ungefär 2 timmar. Efter frukosten åkte vi till stranden och låg och solade och badade hela förmiddagen, det var dock så stora vågor så man åkte med under vattnet och direkt när man väl hade kommit upp på benen så kom det en ny våg. Och hela bikinisen var full med sand och grus. På Söndagskvällen gick vi ut och gick flera timmar efter vi hade ätit middag på hotellet. Vi shoppade en massa kläder. Kollade även på en tjej som dansade Turkisk Dans på hotellet där dom hade uppträdande varje kväll.

Måndagen den 31/8 gick vi upp till 07:00 och åt frukost, sen la vi oss och vilade någon timme. Var ju 45 grader i skuggan varje dag och man hade inte sovit ut på flera nätter. Sen låg vi i poolen och badade och satt och spelade kort nere vid poolen. Tog det lugnt hela dagen och sen vart det massage på hotellets spa. På kvällen gick vi ut och åt på Norden, åt pizza, stenungsbakad som var jättegod. Vart där tills klockan 05:00 på morgonen fast dom hade stängt och allting. Själv drack jag inget på hela resan förutom 2 drinkar.
Tisdagen den 1/9 låg jag och Wicky och sov tills klockan var runt 08:30, vi gick upp och drog ner till stranden medans Lena och Sofia låg kvar vid poolen och bada och solade. Jag och Wicky var på stranden och åt världens godaste fruktallrik och bada och solade. åkte hem till 13:00 tiden och mötte dom vid maten på hotellet. Resten av dagen låg vi i poolen och badade. Efter världens godaste grillad kycklingspett på kvällen till middag så gick vi till Norden för att träffa Wickys bror och dom som ville spendera sin sista kväll i Turkiet där. Slutade med att vid 04:00 satt vi i deras hotell på balkongen på typ 11e våningen och dom alla drack. Vi skratta så dom ringde från receptionen om att vi var för högljudda. Vid 06:00 kom vi i säng på vårt hotell.
Onsdagen den 2/9 vart det inge frukost utan vi sov till 09:00. Badade i poolen och tog det lugnt hela dagen, åt och sov på eftermiddagen och på kvällen var vi ute och gick i 6 timmar MINST, vi gick och gick och gick så vi var helt sluta. Gick säkert 2 mil den kvällen eller något. Vart en hel del shopping. Slutade med att vi satt och åt glass mitt uppe i bergen på kvällen sen tog vi taxi hem till hotellet.
Torsdagen den 3/9
badade vi i poolen, solade, spelade kort och gick på en marknad som var vid vårat hotell. På kvällen var vi ute och gick överallt och shoppade en hel del.
Fredagen den 4/9 badade vi poolen, gick upp tidigt på morgonen, vi åt middag på hotellet sen åkte vi till Norden och satt där tills dom stängde på natten vid 3 tiden. Vi sa hejdå till alla som jobbade där, nästan så att dom grät. Saknar personalen där, helt sjukt snälla dom var. När vi kom hem till hotellet packade vi i ordning lite.
Lördagen den 5/9 Gick vi upp 07:00 och åt frukost, packade ihop allting. Sen somnade alla förutom jag som duschade och fixade mig. Sen kl 12:00 lämnade vi hotellrummet och låg i poolen tills 18:30 på kvällen, fast jag, Wicky och Sofia gick ut och shoppade lite på dagen också. 18:30 sa jag hejdå till Foto-Ahmet och sen hoppade vi på bussen till Antalya. 2 timmars bussresa och sen stopp i Side igen, jobbigt men det gick. Vid flygplatsen var det tusen kontroller, först upp med all packning på ett band för att skannas, sen skulle man själv igenom, sen stå i kö för att lämna resväskan, sen skulle man visa biljett på nästa ställe, sen var det passkontroll, sen var det skanning av sig själv och handbagaget, sen skulle dom se pass och dra biljett innan vi fick hoppa på planet kl: 22:30 i Turkisk tid.
Kl: 02:00 landade på Arlanda, där stod mamma och pappa för att hämta mig. Var hemma vid 04:00 och då ville jag visa allt jag köpt så var inte i säng förns 06:00 på Söndagmorgon.
Bilder från resan kommer upp om ett tag!