onsdag, december 30, 2015

NYÅRSLÖFTEN 2016 !?

Det här med nyårslöften har jag alltid sett som en sak att bryta då jag inte känner någon som hållit dom. 
Man tänker att nytt år -ny start. Men detta år tänker jag tänka om helt istället för att ta dom vanliga sakerna som "Sluta dricka läsk", "Gå ner i vikt", "Skaffa jobb" m.m... listan är lång. 



Nästa år tänker jag försöka leva dag för dag och inte stressa över vad som komma skall. Ska arbeta med mig själv som person, försöka ändra dåliga beteenden som t ex att jag dricker för mycket läsk, är uppe hela nätterna, umgås med fel människor. Jag kommer nästa år att göra saker för mig själv och inte för att andra säger "men sluta drick läsk", "ut och motionera", "Skaffa jobb", "sluta umgås med dom där som inte är bra för dig.", JAG själv vet vad som är bra och dåligt för mig och det är bara JAG som kan ändra på det. Och genom att ha bestämt mig nu för att vara mer egoistisk och inte tänka på andra, våga säga nej och låta folk omkring mig bli sura isåfall för jag tänker inte göra något jag inte mår bra utav eller har lust att göra bara för att jag är rädd att någon ska bli sur. Jag ska arbeta med mig själv genom att i lugn och ro börja planera in viktiga saker och skita fullständigt i vad som händer nästa helg. 

Dom senaste åren har jag vart så stressad varje dag över ingenting. Har känt press att jag måste vara tillgänglig till alla vänner runt mig och direkt om någon frågat om vi ska göra det där och jag inte alls haft lust har jag gjort det ändå för jag vill ej att dom ska bli sura för oftast blir dom det. Jag har vart hemma en hel dag, gått runt och städat och tvättat m.m men ändå vart helt uppe i varv, haft hjärtklappningar och tryck över bröstet för jag vart stressad över att inte ha kommande helg inplanerad för jag vart rädd att gå miste om något kul som händer. Det har ALLTID varit jag som tagit kontakt med dom jag umgåtts med för att försöka komma på vad vi ska göra och planera upp något och allt smsandes fram och tillbaka har ofta slutat med att någon blir sur eller att det inte blir något alls för alla inte är eniga om vad man ska göra. Detta är bara en liten del av allt men som jag nu sedan en tid tillbaka har insett att jag inte orkar leva i utan nu vill jag arbeta med mig själv, stå på mig och våga säga nej och lyssna på mig egna magkänsla och inte göra saker mot min vilja för det slutar ju med att jag inte har kul ens då jag gör något jag inte alls vill när jag själv ibland får sitta hemma och ta emot massa nej från vänner för dom har andra planer och inte blir jag sur över det..

Jag är trött på att alltid vara den som måste fixa och ordna saker, alltid ställa upp och att när jag för en gång skull börjar må bra och jag kanske vill vara ensam, då får man höra att man aldrig kommer och hälsar på, man hör aldrig av sig, man svarar inte när dom skriver. Även fast jag ser att vissa skickar sms ibland har jag inte lust att svara direkt då för jag har inte ork att föra en konversation då ett meddelande alltid slutar med 10-20 stycken. Man kan inte vara kontaktbar och tillgänglig till alla dygnet runt. Och människor som blir arg och sur över det behöver jag inte ha i mitt liv. Ni är säkert många som kan sitta och smsa runt med 10 olika personer samtidigt men jag är inte 15 år längre, bort med mobilen ett tag, slå ner arselet i soffan och slå på en film och tända ljus. Jag har till och med börjat känna att det ger mig mer positiv energi av att umgås med mina föräldrar en dag, bara vara hos dom och hänga än att vara med vänner. 

Vet inte knappt vad jag skrivit nu men jag vet iallafall att kommande år ska bli riktigt bra. Jag kommer ta mig själv i första hand, börja säga nej och accepterar inte folk runt om mig det är det upp till dom. Jag kommer börja tänka till innan jag gör/säger något och bara försöka lägga ner mycket tid på mitt mående, för varför jag ska må som en påse skit för att tillfredställa människor runt om mig så dom är nöjd och glad, då slutar det men att man blir deppig och känner sig utnyttjad. GE och TA lika mycket, försöka ta tag i viktiga saker och alla vardagliga saker ta dag för dag och bara planera in det viktiga, resten visar sig vad som sker. Och dåliga vanor, det går inte att sluta med något tvärt eller ändra på dom, utan man lär ta det i sin egna takt. Det är som att säga åt en alkoholist att sluta dricka, det sker inte på en dag eller säga åt en knarkare att sluta ta droger.. Det är inte så lätt att bryta ett mönster som man levt i ett bra tag och allt gnäll runt om gör inte en mer peppad utan mindre så genom att arbeta med sig själv och tro på sig själv kommer hjälpa en. 

Jag välkomnar 2016 med glädje. Och det här att "Nytt år  - nya tag" att allt ska ske 1 Januari, glöm det. Ta den tid ni behöver på att ändra eller sluta med något, eller att börja med något. Det får ta tid för sker allt för fort ger man upp fort och så är man tillbaka i samma vanor igen. Jag kan t ex inte sluta med en sak helt tvärt för efter en vecka är det detsamma igen, men skulle jag börja ändringen sakta och jag skulle ramla tillbaka i den gamla vanan och sen försöka ta nytt tag igen och igen och igen , till slut kommer det ske att man kommit dit man ville. Ge inte upp, ta dag för dag och gör inte saker för någon annan utan för dig själv. 




Inga kommentarer: