tisdag, december 22, 2015

Känna julkänslan utan snö, går det?

Gräsmattorna är gröna, asfalten pendlar med isig och torr, solen skiner och himlen är blå ena dagen och andra är det mulet, kylan kommer och går men ligger runt nollgradigt. Det är två dagar till julafton och i mörkret ute ser man alla fina julstjärnor och slingor i varje fönster och hus men julkänslan, vart är den? 


  • Lyssna på julmusik. Hur mysigt är det inte när det är kolsvart ute och man tänt på alla smålampor hemma i fönsterna och sen drar man ingång julmusik i hemmet. Det finns så otroligt fina jullåtar för alla smaker. Tips är att slå igång en lista på Spotify, då kan man hitta något bra man aldrig lyssnat på förut, kanske får en ny favoritjullåt, vem vet..
  • Julbaka. Godis i alla dess färg, smak och form. Gräddkola, chokladkola, knäck, pepparkakor, lussebullar och allt med saffran. Olika chokladpraliner, polkagris, marsipan. Hårt, mjukt, runda, fyrkantiga, söta, salta. Bara låt fantasin flöda och baka flera sorter julgodis och antingen slå in och ge bort i någon fin burk i julklapp eller fyll en tallrik med massa smått och gott. 
  • Tända ljus. Till frukost på morgonen, lunch fast det är ljust ute, eftermiddagskaffet, middagen och hela kvällen, när du duschar eller tar ett bad eller ser på tv på kvällen. Jag tänder ljus så fort jag nästan kommer innanför dörren nu under vintertid, det är mörkt ute och jag har fyllt mitt hem med doftljus som luktar gudomligt. Det finns så "goda" lukter nu inför julen och jag har tipsat om dom nu under december. Det ger en mysig känsla av doftljus och det är så vackert med tända ljus, kan aldrig bli för mycket. 
  • Uppesittarkväll. Dagen innan julafton, vill säga i morgon har jag en tradition att mysa med familjen eller vänner, eller både och och spela bingolotto då dom har uppesittarkväll med massa bra artister som är där och man äter julgodis, fikar, skinkmacka, dricker julmust och tänder massa ljus och har julgranen tänd. Då brukar jag känna att i morgon är det jul. 
Det finns såååå mycket man kan göra för att känna julkänslan fast man ej har snö ute som verkligen gör julen, det gäller bara att låta sig komma på dom här små sakerna som verkligen gör det mysigt. 
Jag tycker om att jag är med i kören i kyrkan och vi hade julkonsert, det är verkligen så fint att vara i kyrkan och speciellt höra jullåtar, mäktigt och vackert. Hur får ni julkänsla?




Inga kommentarer: