onsdag, december 02, 2015

RECEPT - Saffransbullar



Det här behöver du till en dubbel sats - ca 90 bullar 

100 g jäst för söta degar (2 st kuber)
300 gram smör eller margarin
4 påsar saffran (á 1/2 g)
4 dl Strösocker
10 dl mjölk (1 liter)
2 stycken 250g kesella 10%
1 tsk salt
2 ägg
Russin 
2 liter vetemjöl (1 förpackning)

Det här behöver du till fyllningen: 

Margarin eller smör
Strösocker
Vaniljsocker


Såhär gör du: 

Smula ner jästen i en bunke. Smällt matfettet i kastrull, stöt saffranet med lite socker i en mortel eller kavla över påsarna. Rör ner saffrandet i det smälta matfettet och tillsätt mjölken och ljumma det till ca 37 grader (har du torrjäst behöver det bli varmare, men jag kör på färsk jäst). Rör ute lite av degspadet tills jästen löst upp sig helt och tillsätt resten av degspadet, socker, salt, kesella och ägg. Arbeta i vetemjöl eftersom , knåda ca 10 minuter för hand eller 5 minuter i maskin. Degen ska lossna från kanterna och kännas bra innan den ska jäsas i ca 45 minuter under handduk. 

Dela degen i 4 stora delar och kavala ut, på med fyllningen (jag rör ihop min fyllning och brer ut allt direkt ) och rulla ihop och gör bullar eller kringlor som jag då jag viker min deg på mitten och skär remsor som jag snurrar åt varsitt håll och kringlar ihop bara, dessa sätter jag på bakplåtspapper direkt. Låt jäsa 30 minuter, pensla med ägg och strö på pärlsocker och in i ugnen på 250 grader i ca 8 minuter tills dom fått en gyllenbryn färg. Låt kallna under bakhandduk. 

Tips : Strö över russin på den utkavlade degen för blandar man i den direkt i degen när man gör den blir det svårare att kavla ut degen då russinen gör hål rakt igenom m.m 
Och vill man ha kan man riva mandelmassa och blanda med lite mjölk och strö över degen också om man vill ha mandelmassabullar. 



Inga kommentarer: