fredag, december 11, 2015

RECEPT - Saffranskaka med chokladganache

Tänkte tipsa er om en jättegod julig kaka såhär till helgen, ni måste testa denna. 



Det ni behöver är: 2 ägg, 2 dl socker, 100 gram smör/margarin, 1/5 gram saffran (1 påse), 2,5 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsoker, 4 dl vetemjöl, 1,5dl filmjölk (jag använde mjölk istället). Ströbröd till formen, 1,5 dl vispgrädde och 200 gram choklad (jag använde bakchoklad, men rekomenderar marabou då min vart ganska stark av den höga procenten med kakao). 

Vispa ägg och socker tills det blir poröst, smällt smöret/margariner i en kastrull och tillsätt saffranet och mjölken. Häll sedan ner och vispa i äggsmeten. 
Tillsätt resten av dom torra ingredienserna och smöra och bröda en form , häll i smeten och in i ugnen på 175 grader i ca 30 minuter. Låt svalna.  
Medans kakan är i ugnen kokar du upp grädde i en kastrull och när det kokar och har blivit riktigt bubbligt tar du bort kastrullen ifrån plattan och sätter ner chokladen och rör tills den smällt och man får en lös jämn smet. Ställ i kylskåpet ca 1 timme för att få en fast smet som man kan bre på den svalna kakan. Jag sparade några rutor choklad som jag rev över kakan sen. 

Inga kommentarer: