onsdag, december 09, 2015

Författarintervju - Nina Vainionpää Häyrinen

Vilka riktar sig böckerna till?
Böckerna riktar sig främst till ungdommar och unga vuxna men kan självklart läsas av alla åldrar.

Vilken är du mest nöjd över?
Jag är mest nöjd med bok nummer två, "Bortsom luftslottets gränser" då jag var äldre när jag skrev den. Första boken tog mig 4 år att skriva och den andra ett halvår. Hade mer vilja att skriva så det flöt på. 

Vad fick dig att börja skriva?
Jag skrev dikter i flera år innan och en natt drömde jag en scen som jag inte kunde släppa taget om och var tvungen att skriva ner den på en servett när jag var på jobbet. Därefter spann min fantasi vidare på den fortsättningen och tillslut blev detta en bok av det hela. Några år efter den första boken började jag tänka på fortsättningen och började fantisera om hur jag kunde gå vidare. Jag fick inspiration och motivation att påbörja bok nummer två. Ångrar aldrig att jag la ner min tid på att skriva dessa. Det har hjälpt mig att bearbeta och lära känna mig själv ur ett annat perspektiv.

Vad inspirerades du av?
Jag ville påverka läsaren med min berättelse och låta någon ta del av något som inte är helt främmande och låta sig bli berörd av. Mycket i böckerna är ifrån mitt egna liv och upplevelser jag har varit med om och tror många kan känna igen sig i det som skrivs i böckerna. 

Kan du berätta om dina kommande projekt?
Jag skriver just nu en barnbok riktat till 10-12 åringar som kom på förfrågan av min lillasyster. Den räknas släppas någon gång nästa år.

Tips till någon som vill skriva en egen bok?
Nina -  Gör det bara!!!!! 
Får du inspiration och motivation så skriv ner allt och när man väl kommer in i skrivarruset är den bästa känslan man kan ha och det är svårt att stoppa det då. Och alla bär på en berättelse och med dagens teknologi kan alla släppa en bok så tveka inte utan låt fantasin flöda, inget är rätt eller fel. 




En tragisk illusion - Den handlar om Melody, en tjej på 17 år som förlorat sin tvillingsyster i en bilolycka året innan. En berättelse om hur livet kan falla bara på en sekund. Om hur man överlever när man har förlorat en del av sig själv, en person som stått en närmast hjärtat. Bortom smärtan och sorgen finns kärlek. Men hur mycket kan en person verkligen tåla? 



Bortom Luftslottets Gränser av Nina Vainionpää Häyrinen

Bortom luftslottets gränser - Denna är en uppföljare av boken "En tragisk illusion".
Melody vaknar upp på sjukhuet och förs efter en kort stund till psykiatrin där alla påstår att hon är flickan som försökt begå självmord men överlevt, Men hon minns inget av själva händelsen eller beslutet. Det sista hon minns hände för ca 1,5 år sedan. Detta är bara början till att försöka minnas allt som har hänt då minnerna spökar med ångest och smärta. Frågan är, vill hon verkligen minnas det som har hänt? En bok som belyser det mörkaste vrån från det inre men också skiner ljuset på det vackra med att finna kärleken och kampen att älska sig själv. 



Vill ni läsa mer om böckerna och beställa hem dom kan ni söka på titlarna på google eller gå in via den här länken : CD-on´s hemsida direktlänk till böckerna.

Inga kommentarer: