måndag, augusti 24, 2015

RECEPT - Vaniljbullar

Smällt 150 gram margarin/smör i en kastrull och tillsätt 5 dl mjölk, låt bli 37 grader (fingervarmt). Smula 50 gram jäst i en bunke och tillsätt lite av den varma smör och mjölkblandningen och rör tills jästen löst upp sig.
Tillsätt resten av blandningen och ha i 2 tsk salt, 1 dl socker och rör om. Jag har ingen bakmaskin så jag vevar allt med träslev. Jag hade i 5 dl mjöl åt gången, vart 13 dl ungefär när degen kändes bra. Låt jäsa under duk i ca 30-45 minuter.

Under tiden blandade jag ca 200 gram rumstempererat smör, 1,5 dl socker och 3 msk vaniljsocker till en röra som jag sedan breder ut på den utkavlade degen. Jag delade min deg i två och sen skar jag 20 bitar av varje rulle så vart 40 bullar sammanlagt och då blev dom stora.

Låt jäsa under duk ca 30 minuter innan pensling av ägg och pärlsocker. Hade mina i ugnen på 225 grader i ca 13 minuter då dom vart stora.

Vid frågor - lämna en kommentar med mail där jag kan svara då jag inte tar med bakfrågor i "You ask & I answar". 



Inga kommentarer: