lördag, augusti 22, 2015

RECEPT - Ananaspaj

Igår bjöd jag hem tjejerna på tacomiddag och till efterrätt bjöd jag på ananaspaj med grädde, så gott en varm sommarkväll. Vill självklart dela med mig av receptet så här kommer det. 

Botten:
150 gram smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllningen:
Ca 450 gram krossas ananas (jag köpte ananasringar och körde i min salladshackare)
1 ägg
2 dl cream fraiche
2 tsk vaniljsocker
0,5 dl strösocker

Såhär gör du: 
Slå igång ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull och blanda dom torra ingredienserna i en bunke. Låt smöret svalna lite (jag hällde i direkt, tror ej det gör någon skillnad) och häll på mjölblandningen. Rör till en deg och platta ut den i en form.

Blanda den avrunna ananasen med cream fraiche, ägg, vaniljsocker, sockret  i en bunke tills allt är en sörja. På med fyllningen i pajskalet och grädda i ugnen i ca 30 minuter. 

Låt svalna och ät med vaniljglass eller grädde. Båda är lika gott tycker jag. Kan även ätas varm men då smälter tillbehöret. 



Inga kommentarer: