onsdag, april 24, 2013

EN TANKE OM AFRIKA

Under kategorin Tanzania 2013 kan ni läsa och se bilder i TIO delar om resan. Man får gå till sista sidan för att komma till första delen. Del 1 är alltså första delen av resan. 

Jag kommer lägga upp lite blandade bilder framöver, då vi alla som var med på resan ska byta bilder med varandra så kommer få en massa bilder att gå igenom då och dela med mig av. 

GLÖM INTE ATT ALLA BILDER BLIR STÖRRE OM NI KLICKAR PÅ DOM! 





En tanke om Afrika jag skrev när jag var där...

Att se fattigdom med egna ögon. 3-20 åringar som jobbar på fält längst vägarna vi åkt. Små lerhus eller trähus med torkat gräs som skyddar mot regn gör ont i ens hjärta.

Att åka på lervägar som gör en illamående av alla grupp, krokiga vägar långt upp i bergen medans man ser barn från 3 år går med små skolkläder ensamma längst dikerna medans busschafförerna tutar för att dom ska flytta sig gör att man tänker tillbaka på ens egna barndom om hur bra uppväxt man haft.

Folk på skolan vi var på har förlorat sina familjer i sjukdomar eller blivit utslängda för dom blivit gravida är hemskt. Några av dom har förlorat sina barn i sjukdomar och lever i hopp om utbildning för att sedan bege sig ut i det så kallade arbetslivet.

Här i Afrika lever människorna dag för dag för dom vet aldrig vad som kan hända. Dom är rädda om varandra och visar kärlek jag aldrig sett eller upplevt tidigare. Jag känner att efter dom här två veckorna har jag en helt annan bild/syn efter allt man sett och hört. Att kunna hjälpa alla går inte men att vara här, prata och förstå varandra ger dom så mycket mer.

Efter mycket upp och ner är jag glad att jag åkte på denna resa. Att kunna ta vara på tiden så gott det går och byta erfarenheter och tankar med varandra. Detta får oss alla att växa som människor och en tanka att ta vara på ens tid, framtid och familj.

Inga kommentarer: