onsdag, april 24, 2013

TANZANIA - Tionde delen 5-6 April 2013

5 April

Vi gick upp klockan 8 på morgonen för att äta frukost. Sen satt vi oss och väntade på att taxin skulle hämta oss för vi skulle åka till ett gammalt slaveri museum som var en liten bit bort. Efter att ha väntat i flera timmar innan taxin kom åkte vi dit som tog 3 timmar. Vi var skitsura för det var inte alls vad vi tänkt, var en litet ställe med några ruiner.

Jag, Angelica, Eva och Siri tog taxi tillbaka till staden och åkte till Slepway market där vi handlade upp våra sista pengar på sovenier. När vi mötte upp dom andra som var kvar på museumet berättade dom att dom kört dom till fel ställe, det med ruinerna var nå gammal muslimskt ställe och folk satt där för att be. Haha. Vi var glada att vi åkte tillbaka  för att hinna handla.

Vi gick ut och åt på en fin restaurang vid havet en sista middag innan vi tog taxi till hotellet för att packa , duscha och sova. Men väl tillbaka på hotellet såg vi några killar som bodde ute på betongplattor på andra sidan gatan där vårt hotell var. Så vi tog våra skor, lakan, kuddar och toapapper, tvål och sånt vi slängde ut från våning 6 över på andra sidan till killarna. Dom satt på sig allt vi kastade och vinkade för fullt och dansade runt med skorna m.m Det känndes så bra i hjärtat och magen, den natten kunde man somna fast man hade resfeber för hemresan.

Röka vattenpipa med Granatäpple och mint.
 Sista kvällen nere vid havet där vi åt på en god restaurang.

6 April

Idag gick vi upp 07,30 och åt vår sista frukost. Klockan 11,00 skulle vi vara ur hotellet sen fick vi sitta där till klockan 13.00 i lodgen innan innan vi skulle ta taxi till flygplatsen. Väl på flygplatsen fick vi fylla i massa papper igen och gå igenom alla kontroller och klockan 16 gick vårt flyg mot Etiopien och där var vi mellan 20-23 där vi skulle byta flygplan. Vi gick runt på taxfree m.m som var öppet, köpte lite saker sen åkte vi vidare med vårt flyg mot Egypten -Kairo där vi mellanlandade för tanka, släppa av folk och ta upp nya innan vi åkte vidare mot Sverige där vi landade kl 07,30 på morgonen. Där stod mamma och pappa och tog emot mig.

En regnig morgon sista dagen i Tanzania- Dar es salaam.