tisdag, april 23, 2013

TANZANIA - Nionde delen 3-4 Mars 2013

3-4 April

Vi gick upp kl 07,30 för frukost och packa ihop alla saker för avfärd. Vi åkte tillbaka till Iringa där vi sov en natt på Neema Craft jag berättade om i tidigare inlägg. Det är handikappade människor, t ex blinda, döva som jobbar och driver en restaurang, hotell, butik med saker dom sytt, gjort själva. När vi kom fram tog vi det lugnt, vissa gick på stan i Iringa och på kvällen kom rektorn från skolan i Njombe och mötte oss på hotellet så tog vi oss en kvällspromenad till en jättevacker plats med utsikt över hela Iringa där vi åt på en Indisk restaurang, det var så god mat där. Vi satt flera timmar och drack milkshake efteråt och skrattade, skålade och hade trevligt.

Vid 22 tiden var vi tillbaka på hotellet. Jag, Angelica och Eva delade rum men vi kunde inte sova då det var hundar som skällde hela natten och sen började bönutropen. Klockan 06,00 samlades vi för att gå till bussen vi skulle åka med till Dar Es Salaam. Vi åkte buss från 7,30-16,00, det var varmt, trångt och vi var hungriga.

Väl framme tog vi taxi som tog jättelång tid för det var så mycket trafik till Sleep In "hotell" där vi sov  dom första två nätterna när vi anlände till Afrika. Vi duschade och fixade oss och gick några kilometer på kvällen, vi gick och gick och gick och till slut kom vi fram till en restaurang som såg ut som skit, men det var den godaste maten jag åt på hela resan, en kinesisk / Indisk restaurang. Himmelsk god. Vi tog taxi tillbaka till hotellet och la oss direkt.
Jag har tyvärr inte tagit nå kort från våra middag då man njutit av sällskapet och inte tänkt på att fota.

Vi sa hejdå till världens vackraste utsikt i Ruaha för att åka mot Iringa.

Hade en kyrka utanför vårt fönster.

TOALETT och DUSCH, helt underbart.

Här sov vi en natt.
 Åka buss i 12 timmar är jobbigt.
Tillbaka på samma hotell i dar es salaam, fick samma rum som dom två första nätterna på resan också.

Det sjuka var att i Iringa, deras vakt på Neema craft hade bott i Sverige i flera år. Och det sjuka var att han kände igen min dialekt då han kom och pratade med oss då han hörde att vi var svenskar. Det visade sig att han bott i Hofors i 27 år, sen flyttade han tillbaka till Tanzania där han kom ifrån, han hade två döttrar i Stockholm också. Haha, Vilket sammanträffande. I Afrika- Tanzania, 50 mil in i landet på precis det stället vi sov på en natt.