söndag, april 21, 2013

TANZANIA - Första delen 23-26 Mars 2013

23 Mars vaknade jag och Emma tidigt efter 3 timmars sömn. Vi duschade och fixade oss och åkte till mina föräldrar för att äta, jag ville packa om min väska då jag var tvungen att leta efter mina malariatabletter som var borta. Klockan 15 träffades vi i Sandviken för att sedan åka till Gävle och hämta upp resten av gänget för att bege oss till Arlanda där vårt flyg skulle gå runt 20.00 på kvällen. På flyget fick jag, Eva, Siri och Emma sitta ihop. Klockan 01.30 mellanlandade vi i Kairo -Egypten för att lämna, hämta nytt folk och tanka flygplanet. Eva´s roliga kommentar "Kolla vad mycket snö det är ute..", till svar fick hon att det inte är snö i Egyoten utan en jäkla massa sand. Efter vårt stopp åkte vi vidare mot Addis Abeba som ligger i Etiopien där vi skulle vara 3 timmar innan vi skulle hoppa på nästa flygplan mot Dar es salaam - Tanzania. Vi lyfte från Etiopien på förmiddagen och då fick jag sitta brevid två andra på flyget men det var bara 4 timmar och Angelica satt på andra sidan gången. Väl framme i Dar es salaam i Tanzania, dit vårt mål var fick vi fylla i massa papper, stå i "kö" för att få våra visum innan vi hämtade våra väskor och mötte upp Yohannes som kommit över 60 mil och mött oss.

Efter en resa med Taxi till vårt "hotell", vi kallade det vandrarhem i slummen fick vi våra rum, jag och Siri delade på ett rum på våning 6 med balkong. Vi packade upp, duschade och gick och åt på hotellet. Alla var helt slut efter resan och den värmen vi möttes av i Tanzania var sjuk, så kvaft och äckligt varmt under regnperioden. Vi var glada som hade fläckt på rummet. Emma kom och sov med mig och Siri dom två nätterna vi stannade i Dar es Salaam.

25 Mars efter första natten på Sleep in åt vi frukost och åkte Taxi till Sleep in market där jag handlade en tygväska och en massa sovenier, 3 små elefanter, zebra, goraff, tavlor och armband. Vi tog 2 båtar ut till en Ö och badade några timmar innan ett åsk & regnväder drog in över oss då vi tog båtarna tillbaka till fastland igen. Vi stannade på ett supermarket på väg till hotellet och handlade lite snacks, läsk, mackor vi gjorde i ordning till vår bussresa dagen efter m.m På kvällen duschade vi, packade ihop allting. Kvällen spenderades på vår balkong, Jag, Eva, Angelica, Siri och Emma satt och åt pringles, drack läsk under en stjärnklar himmel och lyssnade på all trafik, folk som spelade musik och gick omkring på gatorna. Vi sov 1 timme den natten för kl 03.00 skulle vi upp på natten för att vår buss mot Njombe skulle gå kl 04.00. Vi skulle åka tåg i 16 timmar men rälsen hade regnat bort då det är regnperiod så en bussresa på 12 timmar väntade oss. Väl framme där bussen skulle gå sprang det tusentals människor, det var kolsvart, flera hundra bussar överallt, geggigt, regnigt och kvaft. Väl framme vid bussen fick jag sitta brevid Tore. Dom körde som idioter, upp i bergen, smala vägar, fort som fan och varje gång dom stannade till vid något samhälle kom det 100 pers springades med korgar på huvudet och skulle sälja saker som majs, vatten, nötter, piroger och klockor. Dom slog på rutorna där vi satt och skrek. På dom 12 timmarna vi åkte stannade bussen 1 gång då man fick springa iväg och kissa i ett hål, små bussar och knänen blev mer och mer blå av trånga säten.

Väl framme i Njombe där skolan ligger vi skulle till hoppade vi av bussen, där kom Baden (en av lärarna i Njombe FDC som var till Sverige och hälsade på i höstas) springades och skrek och var överlycklig över att se oss , där i Afrika-Tanzania-Njombe, på deras skola. Alla elever sjöng och dansade för oss, vi fick ställa oss på rad och dom satt på oss en lila skarfliknande sak dom satt ihop med en trägrej runt våran hals (såg ut som scouthalsduk). Vi fick gå neråt mot skolan och alla elever sjöng och gick bakom oss. Vår rektor Birgitta som var med fick klippa ett band för invigning av vår vistelse. Sen blev det fika på rektorexpedition innan vi fick våra rum på skolan. Jag, Eva, Siri, Emma och Angelica fick en liten innegård vi delade med en lärare Neema som har hand om mamma-gruppen på skolan. Vi hade ett eget litet lerhus med 5 små sängar med blått myggnät över. Det var sprindlar, flygande skalbaggar, mygg och äckliga djur överallt och första kvällen mådde några av oss jättedåligt och ville bara hem då, men det berodde på att vi var så långt bort ifrån Dar es salaam, mitt ute i ingenstanns i en liten by och bodde med smådjur i lerhus och ett hål i marken som toa, inge rinnande vatten eller något.

Den dagen fick vi presentera oss inför alla members på skolan, satt i en sal på skolan och pratade, på kvällen fick vi middag och sen la vi oss tidigt den kvällen.

Alla 12 personer samlade och påväg i vår minibuss ner mot Stockholm - Arlanda den 23 Mars

På flyget.

Här har vi fixat våra visum och krånglat runt då Annelie´s väska inte kom och den dök aldrig upp under hela resan. Mycket folk i Dar es salaam flygplats.

Här skulle vi fixa taxi till vårt hotell, Birgitta syns lite på bilden.

I taxin på väg mot Sleep in, vi hade ingen aning om vart vi skulle bo. Det hade Yohannes fixat åt oss.

Vår utsikt från balkongen.

Indiska oceanen, nere vid havet där vi skulle hoppa på båten efter vi shoppat på marknaden.

Här låg vi och badade några timmar.

Åka båt

Vi åt färsk nyfiskad fisk ute på ön

Tidigt på morgonen när vi hoppat på bussen.

Åkte förbi små byar, det var hemskt att se hur folk bodde. Hur små 3 åringar jobbade ute på fältet.
Väl framme skolan..

Här träffade vi alla lärare från Njombe FDC och presenterade oss.
 Vårt rum med alla äckliga djur där vi sov en vecka.
Våran utegård där vi fick tvätta, duscha m.m av regnvatten från hinkarna.