söndag, april 21, 2013

TANZANIA - Fjärde delen 29 Mars 2013

29 Mars Fredag

Vi gick upp klockan 07,50 för att gå och äta frukost, det var friterat bröd som man doppade i råsocker och smakade ungefär som munkar. Gick tillbaka till vårt stenlerhus och jag fick akut ont i magen, vart ganska dålig men det gick över. Jag började tvätta ute våran gård, kläder åt oss alla så höll på ett bra tag och tvätta i regnvatten, gnussa med tvål och hänga på torkning på vår lilla innegård. Eva och jag hjälpte varandra att duscha , gud så skönt det var efter några dagar utan vatten. Stod ute på vår lilla innegård och ena fick hälla vatten över den andra, så iskallt, speciellt när solen låg på men det funkade. Den dagen blåste och plattade jag håret då min och Eva´s reseadaptrar hade börjat funka efter jag exprimenterade lite med dom. Vi åt lunch som bestod som alla andra dagar av böngryta, ris och det godaste var färsk melon och ananas, ni lär förstå att färskare frukt än att äta sådär i Afrika får man inte tag på, himelsk gott. Det var är långfredag i Njombe, Påskhelgen hemma i Sverige så det var mycket folk i kyrkorna. Vår lärare Karin var hela sin dag i kyrkan och många andra gick in till Njombe för att gå runt i affärer. Men det var skönt att ta det lugnt några timmar och slappa för första gången. Vi gick till ensam mamma kursen och hälsade på barnen igen och Angelica och Siri gav dom lite saker dom köpt på stan i Njombe under dagen. 

På kvällen åt vi omelett med potatis i och sallad till. Jag, Angelica och Siri hade kommit på en sång jag rappade inför hela vårt gäng till maten och Angelica, Siri, Emma och Eva körde lite kör åt mig och gjorde musik med vattenflaskor. (denna text kommer inte många av er förstå då det handlar om alla oss som var med och våra beteenden och saker vi hade för oss under resan, MEN jag kommer skriva och lägga ut den ändå för det är ett roligt rim även om ni inte kommer förstå innebörden av texten). Alla skrattade så vi vek oss dubbla, det började spöregna så vi gick och la oss tidigt för att ligga och prata i vårt lilla hus. I Afrika när det är regnperiod regnar det flera gånger per dag och kanske i 1 timme och då öser det ner kan jag säga, skyfall utan dess like. Sen kommer solen fram och sen blir det regn igen. Vissa dagar är det konstant regn dygnet runt och på nätterna regnade det under hela vår resa.









Inga kommentarer: