lördag, december 17, 2011

RECEPT; Saffransbullar med mandelmassa och russin

Här kommer mitt recept på Saffransbullarna jag gjorde med russin och mandelmassa.

Du behöver:
50 g jäst för söta degar
100 g smör
2 pkt saffran (0,5 *2 )
1,5 dl Strösocker
½ tsk salt
Ca 15 dl vetemjöl (Jag tog ett halft paket mjöl, då jag gjorde på en halvliter, det blev 56 bullar)
½ paket russin beroende på hur mycket russin du vill ha i, jag hade ett stort paket russin så därav halva jag hade i degen.

Fyllning:
Ca 200 g smör att bre ut på den utkavlade degen.
1 dl Socker
Vaniljsocker
200 g Mandelmassa (Jag rev min och hade på, ha den i kylskåpet så den är kall då först, annars är den så mjuk. Går även bra att blanda ut den , mosa med en skvätt mjölk och bre över.

Pensla med ägg och strö över pärlsocker innan dom ska gräddas i ugnen på 225 grader ca 10 minuter.

Gör såhär:
1. Smula jästen i beredaren eller bunken. Smält margarin och tillsätt mjölken i det. Blanda dom torra ingredienserna och mortla saffranet om så behövs. Häll i smörmjölkblandningen tills det blir en fast deg, häll i russin och låt stå och jäsa i ca 30 minuter.
2. Dela degen på 2 och kavla ut och bred på rikligt med smör, sätt på socker och pudra på vaniljsocker. Ha på mandelmassa och rulla ihop, skär ungefär 1 cm breda bitar och lägg i bakplåtspapper, låt jäsa under duken ca 10-15 minuter innan du penslar på ägg och strö på pärlsocker.
3. Grädda i ugnen på 225 grader ca 10 minuter tills om får en gyllenbrun färg.


Mina bullar...

Här gjorde jag vaniljsaffransbullar, inge russin eller mandelmassa.
Vart jättegoda också. 


Frågor?




Inga kommentarer: