måndag, januari 04, 2016

RECEPT - Chocolate mug cake

Idag tänkte jag dela med mig om denna underbart goda och enkla efterrätt. Är du chokladsugen men har inge choklad hemma eller har du glömt efterrätt till fredagsmiddagen, då är detta räddaren i nöden. Det var första gången jag gjorde denna och absolut inte sista. 

1 portion chocolate mug cake ( bara dubbla, trippla m.m beroende på hur många portioner du ska ha)

Ta en mugg som rymmer 2 dl och smällt 1 msk margarin i micron.

Blanda alla torra ingredienser på sidan av
1,5 tsk strösocker,
1/5 tsk vaniljsocker,
1/5 tsk bakpulver,
1 msk kakao,
2 msk vetemjöl

Häll i det i det smälte smöret och på med 2 msk mjölk och blanda allt till en slät smet.
Stoppa det i micron på full effekt 1 minut.  Toppa med valfritt, jag vispade grädde och tog lite hallon jag hade i frysen, funkar bra med glass eller bara bär. 

Tips: Ha absolut inte mer än 1 minut om du har full effekt på för då blir det bränd. Blanda inte heller smöret och torra ingredienserna innan du satt på mjölken utan blanda allt när det är på. 




Inga kommentarer: