onsdag, september 23, 2015

IN TIME, EVEN YOU FIND YOU'RE WAY TO EVERYTHING YOU'RE LOOKIN' FOR..

Ibland snurrar tankarna extra mycket om det som komma skall, hur framtiden kommer se ut och hur den närmaste tiden kommer vara. Jag brukar ofta säga till mig själv att ta dag för dag men ibland lär man planera saker.

Har funderat en del på framtiden och vad jag vill, hur jag vill att mitt liv ska växa från och med idag och jag kan säga att efter att ha stått still i över 3 veckor då jag vart i en ond cirkel har jag sakta börjar tagit mig framåt. Jag blir starkare som person med små steg från dag till dag. Vissa dagar går jag tio steg bak och en annan dag 2 steg fram men varje steg jag inser är framåt får mig att le. Bara att visa mig själv att jag klarar av saker gör mig glad efteråt. Och att jag börjar göra saker jag må bra av.

Bort med det gamla som gör en irriterad, arg och tankespridd och in med det som ger en glädje, kärlek och positiv energi.

Att jag börjar ta mig tillbaka i en vardag då jag sköter det jag ska och min handledare på arbetsförmedling skrev ett mail att jag är exemplarisk. Att jag hela tiden siktar framåt för att nå nya mål jag vill komma till i mitt mående, går på kbt behandling för mina panikångestattacker jag har i perioder. Jag sjunger i en kör där vi repar en gång i veckan och har  konserter i mellanåt, och att umgås med dessa underbara människor några timmar en gång i veckan, att vara i kyrkan och sjunga och bara släppa loss med härliga gospel låtar och det låter gudomligt vackert ger mig styrka.

Jag vet att man ibland lär stanna upp och tänka efter, men inte se det dåliga runt omkring en utan försöka fast det är svårt att se det som är bra, dom små saker som får en att le även fast det ibland kan vara jobbigt.

_______________________________________________________________

Ni är många som frågar angående min panikångest jag lever med. Tänkte berätta lite kort bara.

Jag fick det första gången vintern 2010 efter att jag gick ur ett förhållande som hade vart riktigt dåligt en längre tid med misshandel inblandat och sedan att en vän gick bort i en bilolycka. Jag visste inte alls var det var då för det var så nytt, fick till och med ringa ambulans första gången. Efter det kom det med täta mellanrum och jag tog hjälp av psykolog och läkare för att få tabletter. Fick en överdos av tabletterna och hamnade på psyk. Efter det var jag livrädd för att ta tabletter men efter ett halvår började jag äta igen och dom har jag nu ätit i 4 år.

När jag känner av panikångest börjar det krypa i kroppen och jag känner mig rastlös, kroppen går in att det är en fara som händer och att man ska börja fly, det är just det jag försöker med då, vill alltid fly till en trygg plats. Om jag varit på en affär, står i en kö och det går segt fram så kan jag känna att det börjar krypa i mig, då börjar jag fokusera på något, börjar kolla i plånboken, i mobilen eller räknar tuggummisorter på hyllan och att andas är det viktaste, in genom näsan och ut genom munnen. Nästa steg efter man börjar bli rastlös så börjar jag rysa i hela kroppen, går från tårna ända upp i huvudet, och jag börjar andas fortare och känner panik, känns som jag ska svimma, spy, och att halsen ska svälla upp på mig. När jag är inne i en period med panikångest, att bara tänka på att dricka något som är varmt kan ge mig panikångest då det känns som att det inte är kallt som rinner ner och att halsen ska svälla upp. Jag tror att många av er känner igen er i det jag skriver och folk som ej haft detta vet inte alls hur jobbigt det är att leva med detta och att panikångesten tar över ens liv. Man ska bara be den dra åt helvete för den ska inte få styra.

Jag kan skriva en hel bok om hur jag lever med min panikångest men inte just nu utan jag vill ge er några tips som jag fått nu för att kunna gå vidare och bara på några dagar känns det mycket bättre.


  • Varje kväll innan jag ska sova lyssnar jag ca 15 minuter på avslappnade musik. 
  • Jag försöker vara ute i naturen så ofta jag kan för att frisk luft och naturen, bara kolla ut över en sjö eller gå i skogen och lyssna på alla ljud omkring en gör mycket.
  • Sova och äta regelbundet, jag är sjukt dålig på det men man kan inte ändra allt på en dag utan man lär ta allt steg för steg och det får ta sin tid innan allt är på plats. 
  • Skriva ner några saker varje dag som man är tacksam över. 
  • Sluta umgås med folk som ger en dålig energi, gör saker som får dig att må bra, vad som helst. 
  • Försöka sluta stressa och försöka planera upp viktiga saker så man hinner med dom i tid utan att det ska bli i sista sekund. 
Det finns mycket mer jag vill skriva. Men jag har börjat tagit dag för dag mer och ser till att göra det jag mår bra av, försöker vara ute mycket och gör avslappningsövningar för att komma bort lite från dåliga tankar. Inget kan lösas på en dag eller en vecka, men om ett år t ex då hoppas vet jag att jag kommit långt. 





Inga kommentarer: