torsdag, mars 19, 2015

RECEPT- Cupcakes med polkafrosting

Vem gillar inte en god muffins med krämig frosting på?! 
Cupcakes går att göra i så många smaker m.m både för botten och frostingen men här är ett av mina recept..

Cupcakes:
3 st ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker (jag brukar ha lite mer)
100 gram smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver 
1 nypa salt

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
  3. Smält smöret, häll i mjölk och blanda det med äggsmeten.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ner det försiktigt i smeten.
  5. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt eller på en vanlig ugnsplåt. (Jag gör i muffinsplåt för att dom ej ska sjunka ut så mycket, i muffinsformen blir dom höga.)
  6. Fyll formarna 2/3 med smet och grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. LÅT SVALNA!

Cream chees frosting:
60 gram mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100 gram philadelphiaost orginal
Några droppar Pepparmint´s arom (går att köpa olika smaker i butik) Använde det för att få polkagris-smaken.
  1. Rör smör, florsocker, vaniljsocker, aromen och philadelhpiaosten krämigt.
  2. Dela upp frostingen och färga den med karamellfärg, använde lite rött för att få en rosa färg på hälften.
  3. Sätt i den rosa och den vita krämen i en sprits. Jag körde varannan färg som jag klickade i spritsen bara. Sen är det bara kräma på hur man vill ha det. Avsluta med lite strössel eller vad man vill ha. 
  4. Låt stå i kylen en stund. 

Frågor?



Inga kommentarer: