tisdag, mars 07, 2017

RECEPT - Subway coockies

Glöm köpekakor för nu tänker jag ge er recept på dom omtalade Subway kakorna. Dessa två jag gjorde vart supergoda. Gjorde dom i choklad lite mindre för dom andra vart nästan för stora. Dessa vart krispiga på utsidan och sega i mitten, ett måste till eftermiddagsfikat.

Dessa heter: Double chocolate chip cookie och Chocolate chip cookie.

Det här behöver du:

150 gram rumstemperat smör (jag använde mat & bakmargarin)
1 dl strösocker
2,5 dl brun farinsocker (jag tog 2 dl)
1 ägg
0,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3,5 dl vetemjöl

Fyllning som choklad, nötter m.m Jag gjorde bara med vit choklad och mjölkchoklad då jag är nötallergiker. Jag ville inte göra så många kakor så när jag gjorde smeten delade jag den i två och blandade i 2 msk kakao i ena för chokladkakorna.

Såhär gör du:

Vispa smöret, strösocker och brun farinsocker, tillsätt ägget och vispa. Blanda samman de andra ingredienserna och blanda sedan i smeten. Häll i hackar choklad efter tycke. Jag använde Fazer marianne choklad i mina ljusa kakor ca två rader jag hackade. Och i chokladkakorna använde jag 1 rad Fazer mariannechoklad och en 3 rader vit blockchoklad.

Gör runda bollar i storlek av en pingisboll och platta ut och grädda i ugnen 10-12 minuter på 175 grader. Dom ljusa kakorna plattade jag ut lite extra då det bara var en chokladsort i. Chokladkakorna tröck jag bara till med tummen så dom vart lite tjockare då det var med choklad i dom så de blev lite mindre. Det blev 10 st ljusa kakor och 13 st mörka kakor av denna sats av deg.

Frågor? 



Inga kommentarer: