tisdag, december 27, 2016

RECEPT - Karamelliserade popcorn

Är du sugen på något salt och sött ihop har jag lösningen till det,  Karamelliserade popcorn. Det var första gången jag gjorde detta och det vart riktigt gott kan jag lova, jag gjorde egna strutar och gav bort också, det är ett fint "godis" att ge bort och det håller ett par dagar. 

Ingredienser:
Poppade popcorn (Jag gjorde i min popcorn maskin, 1 dl popcorn, ca 1 msk olja som jag saltade efter eget tycke).
100 gram smör (Jag använde mat & bak margarin)
2 dl strösocker

Såhär gör du:

  • Poppa popcornen och salta (man kan göra i kastrull, popcornmaskin, eller påse i micron)
  • Smält smör och socker i tjockbottnad kastrull eller stekpanna tills det är en jämt lite halvtjock "smet".
  • Blanda i med popcornen och lägg på bakplåtspapper och låt kallna/stelna, sockret är riktigt varmt så ta det lugnt. 



Inga kommentarer: