torsdag, november 22, 2012

TANZANIA

Hej! Efter mycket krångel så funkar det nu att ladda upp bilder, kommer vara lite krångel varje gång men det är de värt för att få dela med mig av lite roliga saker till er. Men framför allt till mig själv då detta är min dagbok, min blogg, mitt liv denna blogg handlar om.

Den 12/11 kom en lärare från Tanzania som heter Yohannes efter 2 timmars bussresa, 16 timmars tågresa och 12 timmar flyg till Sverige. Dagen efter 13/11 kom resten av hans arbetskompisar Peter, Baden och Faraja då det hade blivit strul på flygplatsen för dom. Skolan jag studerar på har ett vänskapsprojekt med en skola i Njombe och haft det i över 30 år så flera elever har varit ner dit från vår skola och Peter som är i Sverige nu har vart hit för ca 10 år sedan till min skola. I höstas när jag började mitt andra år bestämde jag mig för att gå med i Tanzania-gruppen och vi är nu ett gäng på ca 13 elever som är med.

Nu när våra vänner från Tanzania vart här i snart två veckor har vi haft så fullt upp med att ordna en Tanzaniakväll vi haft på skolan då vi hade loppis, fikaförsäljning, stand-up komiker, musikeleverna på skolan hade en konsert och lärarna från Tanzania fick prata en del, vi sjöng för dom och pratade lite om vårt projekt och syfte med den kvällen var. Vi hade den och vi håller på med mycket andra saker , t ex studiecirkel har vi, vi ska göra en hel del saker nu för att få ihop pengar till vår resa som kommer gå ner till Njombe i Tanzania i vår. Jag har vart klyven angående denna resa men jag har så gott som bestämt mig. Man får inte denna chans igen och jag tänker inte gå miste om denna upplevelse. Tänk vad man kommer växa som person efter en sån resa. Bo på deras internat i små lerhyddor, äta deras mat, vara med på deras lektioner och leva med dom. Se deras kultur och natur! 

Vi kommer åka på Safari och se vilda djur, kommer vara med på lektioner och se hur det funkar för dom där. Det kommer bli en helt otrolig resa och jag ser verkligen fram emot det. Men det kommer bli en lång väg för att nå dit. Så mycket det vart nu på sidan av att ordna med allt tar upp så mycket av ens tid, psyke och humör. Fällt en del tårar men har skrattat och haft så roligt också. 

Det blev en Stockholmsresa denna vecka som vart då Tanzanerna fick gå på Cosmonova och se på utställningarna där på Rikshistoriska museumet. Dom fick gå genom hela stan, igenom gamla stan, se slottet och riksdagshuset. Dom fick åka rulltrappa och var så stolta när vi tog kort på dom. Dom är så himla goa människor, kärleksfulla och dom ger så mycket glad energi och fina ord så man blir alldeles varm inombords. 

Bilder från vistelsen i Stockholm..



Här sitter Yohannes och antecknar lite då dom hade lärt oss Swahili inför vår resa ner till dom så man kan kommunicera med dom enklaste fraserna. Sen lärde vi dom såklart en del svenska. 



I morgon kommer vi få säga HEJDÅ till våra fina vänner. Det kommer kännas tungt att fått varit med dom nu i två veckor, lärt känna dom sen ska dom åka till andra sidan jorden och vi kanske aldrig mer ses. Om vi inte ser dom i Njombe om vi åker ner, det vet man ju aldrig hur allt ser ut om några månader. Det kommer kännas tomt men jag är nöjd med det jag fått dela med mig av till dom och jag och Eva har gjort en fin stor fotobok med massa fina kort från deras vistelse i Sverige och text som vi ska ge dom i morgon, dom kommer nog bli jätteglada och en och annan tår kommer nog fällas. Jag är så glad att jag fått chansen att medverka dom här veckorna och veckorna innan dom kom till vår skola, jag har lärt mig så mycket och jag är glad.. Nu ser jag fram emot att få besöka dom i vår! 

Inga kommentarer: