torsdag, mars 14, 2013

AFRIKA- TANZANIA

Hej allesammans! Känner att jag ska berätta lite om vart jag ska åka om 9 dagar. Skrivit till och från om min resa jag ska göra så här kommer lite information. 

I höstas, Augusti startade jag och 14 st personer på min skola jag pluggar på en Tanzania grupp då vår skola samarbetar med en skola i Njombe som ligger i Tanzania (Afrika). För några år sedan har en grupp elever och lärare från vår skola åkt ner för att besöka skolan i Njombe för ett fortsatt arbete med skolan där och det är vad vi ska göra nu.

I höstas kom 4 lärare från Tanzania till Sverige för att besöka oss i 14 dagar. Yohannes, Faraja, Peter och Baden visade vi Stockholm stad, yxfrabrik och mycket mycket mer. Vi hade en Tanzania kväll på skolan för allmänheten med loppis, utställning med saker, bilder m.m från Tanzania, vi lät lärarna berätta lite och hade en jätterolig kväll. Med tårar i ögonen sa vi hejdå till våra vänner som lämnade Sverige för denna gång och då satt vi igång att arbete, söka fonder, samla pengar genom en hel del olika sätt för att vi skulle kunna nu i vår besöka deras skola, byta erfanheter och fortsätta vårt samarbete mellan skolorna. 

Så mellan den 23 Mars -7 April kommer jag, 5 lärare och 7 kompisar åka ner till Afrika. Det blir en lång resa. Vi åker från Stockholm, landar för att tanka i Egypten (kairo), åker vidare till Etiopien (addis abbaba) för att byta plan för att sedan åka till Dar es salaam i Tanzania. Där kommer vi vara två nätter innan vi ska åka tåg 16 timmar till Iringa för sedan en bussresa på 2 timmar till Njombe. Där kommer vi bo och leva på skolan med eleverna, vara med på lektioner, se hur allt fungerar, ha lektioner för dom och se byn. Sen åker vi vidare till Iringa och sedan till Nationalparken Ruaha där vi ska bo ute bland vilda djur, åka ut med jeepar för att fota och se vilda djur som giraffer, elefanter, lejon, vattenbufflar, zebror och allt vad savannen har att erbjuda mitt ute i Afrika. Sen kommer vi spendera en dag med föreläsningar om skolan, ekonomin och hur allt fungerar innan vi tar en lååång bussresa på 13 timmar tillbaka till Dar es salaam innan vi avslutar vår resa för att ta oss hem till Sverige igen. 

Det kommer bli en grym resa och att byta erfarenheter, tankar med folk som bor så långt bort i ett främmande land kommer bli en upplevelse. Jag ser fram emot denna resa så mycket och tror det kommer bli grymt men jobbigt. 

Här har ni karta över TANZANIA.. 

Tanzania gruppen, några har hoppat av och några nya har kommit in. Sen våra vänner från Tazania som var på besök. 

Inga kommentarer: