torsdag, juli 08, 2010

RECEPT: LANGOS

Några av er ville veta recept på langos så här kommer det.


Degen:
150 gram kok potatis (INTE färskpotatis, helst mjölig)
25 gram jäst
4 dl Vatten
6 dl vetemjöl
3 msk Olja
1/5 tsk salt

Gör såhär:
Koka potatisen och låt kalna, häll upp jästen i vattnet och låt det lösa upp sig, riv den kalla potatisen och sikta i mjölet. Häll i oljan och saltet. Jag brukar göra en "grop" i mjölet och hälla i jäs(t)-vattnet. Knåda degen och låt jäsa i 1 timme.

När det jäst klart så gör degen till en lång (snopp)HAHA, en lång rulle som typ bull-rulle. Dela upp det i ganska många bitar och gör varje bit till en liten boll som du sedan kavlar ut till en ganska tun (1 cm) tjock platta. Låt alla runda utkavlade bitar jäsa under duk i ca 2o minuter.

Koka upp olja i en tjockbottnad kastrull och låt dom platta bitarna friteras (jag använder frityrolja) i en stoooor kastrull, funkar hur bra som helst istället för friteringsmaskin. När dom är gyllenbruna på båda sidorna så tar jag ut dom och lägger på ett galler. Medans dom är varm penslar jag på Olja och vitlökspuller jag blandat ihop över dom.

Uppepå langosen:
På våra langos har vi gräddfil (ren), riven ost, räkor, strimland skinka, rödlök och svart rom.
Går även bra att ha köttfärsås och ost eller grädde och jordgubbssylt.

Om ni har frågor är det bara att fråga, hoppas du fick lite hjälp nu Sabina!

1 kommentar:

Emma sa...

åhhh perfekt recept:D
jag som ska göra langos till helgen tänkte jag
tusen tack sandy!